Badania nieniszczące pozwolą ci na przetestowanie przedmiotu bez jego niszczenia. Jak dokładnie wyglądają i jakie przedmioty mogą im zostać poddane? Czy możesz w ten sposób testować produkty, które tworzysz w swojej firmie?
Jeśli zależy ci na tym, by twoje przedmioty zostały odpowiednio przebadane i sprawdzone, ale nie chcesz, by uległy uszkodzeniu, np. z powodu kosztów ich produkcji, to badania nieniszczące są dla ciebie idealne! Wykonasz je w specjalistycznym laboratorium, którego zaawansowany technologicznie sprzęt pozwoli na sprawdzenie walorów i ewentualnych problemów danego produktu lub też po prostu na przekonanie się, czy spełnia on w pełni twoje wymagania.
Na czym polegają badania nieniszczące?
Badania nieniszczące są przeprowadzane w nieinwazyjny sposób. Zazwyczaj dotyczą przede wszystkim produktów wykonanych z metalu, ale nie tylko. Wykorzystuje się je jednak często np. w celu sprawdzenia połączeń między elementami i ich trwałości albo w celu wykrycia korozji w wielu gałęziach przemysłu, dzięki czemu można ocenić, czy badane przedmioty są wystarczająco bezpieczne. Takie badania pozwalają również na diagnostykę sprzętu w trakcie użytkowania. To, jak dokładnie wyglądają, zależy od wybranej przez klienta metody, typu konstrukcji, rodzaju materiału, rodzaju poszukiwanych niezgodności. Wśród nich można znaleźć m.in.:
- badania radiologiczne;
- badania ultradźwiękowe;
- badania penetracyjne;
- badania wizualne.
Badania ultradźwiękowe – o co chodzi?
Jedną z bardzo skutecznych metod są badania ultradźwiękowe. Sprawdzają one ogólną objętość danego materiału i są w stanie np. wykryć obecne w nich braki. Dzięki nim można zidentyfikować:
- rozwarstwianie się materiału;
- pęknięcia;
- wtrącenia niemetaliczne;
- braki w przetopie w przypadku złączy spawanych metali;
- przyklejenia.
Ich metoda działania jest właściwie dość prosta. To badanie nieniszczące wykorzystuje ultradźwięki, które zostają wyemitowane w głąb przedmiotu. To, jak będą się zachowywać (odbijać od niego bądź przenikać), stworzy swoisty obraz przedmiotu i będzie w stanie pokazać jego wnętrze bez konieczności rozbierania go na części pierwsze czy zniszczenia. Warto wiedzieć jednak, że takie badania są często uzupełniane innymi, które dają pełen obraz ewentualnych problemów z danym produktem.
Badania penetracyjne – sprawdź co to!
Badania penetracyjne z założenia zupełnie różnią się od tych ultradźwiękowych. Dlaczego? Pierwsze można zaliczyć do badań objętościowych (ultradźwiękowe, zaś drugie (penetracyjne) – powierzchniowych, przez nie jest możliwe wykrycie problemów znajdujących się na powierzchni przedmiotu, ale ze względu na wielkość nie są widoczne gołym okiem. Z tego powodu badania penetracyjne mogą być doskonałym uzupełnieniem dla badań prowadzonych za pomocą ultradźwięków. Wykorzystuje się je zarówno w przypadku przedmiotów metalicznych, jak i niemetalicznych. Do ich przeprowadzenia stosuje się substancje chemiczne, które pozwalają na wykrycie np. popularnych wad produkcyjnych i eksploatacyjnych.
Poznaj zalety badań nieniszczących penetracyjnych
Tego typu badania charakteryzują się przede wszystkim niskim kosztem, co pozwala na sprawdzenie większej liczby produktów. Sama kontrola trwa dość krótko w porównaniu do innych metod, ale jednocześnie przedmioty muszą zostać po nich dokładnie wyczyszczone, co dla niektórych obiektów i firm może być przeszkodą. Jednocześnie badania mają wysoki poziom wykrywalności wad, a także sam sprzęt pomiarowy jest prosty i niewielki, co znacznie ułatwia pracę.
Jakie problemy mogą wykryć badania nieniszczące?
Badania nieniszczące mogą wykrywać między innymi wady produkcyjne różnych przedmiotów. Najczęściej chodzi o takie usterki, jak np. porowatości odlewnicze, rysy i różne wgłębienia obniżające wartość produktu, pęknięcia czy przyklejenia spoin. Wszystkie należy wykryć, nim produkt trafi do klienta, aby ten był w pełni zadowolony ze swojego zakupu. Z tego powodu warto inwestować w badania, które pomogą ci usprawnić produkcję. Każda firma zajmująca się tworzeniem produktów, zwłaszcza jeśli zależy od nich zdrowie lub życie, powinna zainwestować w takie rozwiązania, w trosce nie tylko o swój własny wizerunek, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo kupującego.
Artykuł sponsorowany